tirsdag 2. august 2016

Bokmerker som holder seg på plass


I dag vil jeg vise dere steg for steg hvordan dere enkelt kan lage bokmerker som holder seg på plass i bøkene uten å ramle ut. Jeg har brukt flotte motiver fra Lulu DesignArt, som jeg har skrevet ut på mellomtykk kartong. Deretter har jeg brukt samme kartongtykkelse og laget en brettet bit som er litt kortere enn motivet. 


Før jeg limer på motivet, taper jeg magnettape på innsiden av kartongen. For å unngå at magnetstripene skal bli liggende slik at de får motpoler og forskyver seg i forhold til hverandre, er det lurt å først lime på den ene biten, dra av en like lang bit og legge over den pålimte biten med tapesiden opp. Deretter trykker du papiret ned på tapebitene, slik at bit nr to blir hengende fast i den andre delen. På den måten vil bitene legge seg fint inntil hverandre når du lukker de. Hvis du limer tapebitene hver for seg, kan det hende at magnetismen i tapebitene gjør at de vil forskyve hverandre litt, og papiret blir liggende med "skjev brett".


Etter jeg har festet magnettapen på innsiden, fester jeg motivet på. Jeg bruker taperull fra Scrapbook Adhesive, og limer motivet kant i kant nederst, så den stikker litt opp på oversiden. På den måten får du et bokmerke som stikker litt opp av boken, selv om du legger brettekanten helt ned på bokarket.


Helt til sist er det tid for pynting. Jeg har stemplet opp noen striper med stempler fra Staz, #Den Følelsen, svertet de i kantene og limt på. Til sist har jeg festet litt pom pom bånd på toppen.


Når du bruker bokmerket, bretter du det rundt den siden du er kommet til. På grunn av magnettapen, holder den seg på plass på siden, uansett hvordan du holder boka, selv om du så rister den.


Produkter fra Staz og Scrapbook Adhesives forhandles i Norge gjennom Global Hobby og KunstHER kan du finne din nærmeste butikk :) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar