torsdag 23. oktober 2014

Tutorial på posekort


I dag vil jeg vise dere en enkel måte å lage posekort av 6x6" mønsterark. Tutorialen er laget for KREATIV SCRAPPING.  Jeg er veldig glad i 6x6" blokker med papir, både til scrapping, PL og kortlaging. Til dette posekortet, har jeg brukt et 6x6" ark direkte fra blokka. Du kan selvsagt lage posen på samme måte som beskrevet her med andre arkstørrelser, men her vil jeg vise med 6x6"


Som base for kortet, har jeg brukt et ark fra SIMPLE STORIES SN@P COLOR VIBE. Disse er veldig flotte i fargene, og med fine nøytrale mønster.


Jeg legger mønsterarket med mønsteret ned og scorer ved 1 5/8" og 4 3/8". (Dersom du har mønsterark som har en bestemt retning som skal være opp, må du passe på at den øverste kanten er oppe mot scoreboardet)


Deretter lager jeg brettekant nede, 1" inn fra kanten, og klipper vekk som vist på bildet. Alle brettekantene brettes på baksiden av arket, slik at alle bretter brettes inn mot hverandre.


 Jeg bruker Glue Dots SUPER STICKY TAPE 6mm til å feste posen sammen. Jeg bretter først de lange brettene, og nederste flipp etterpå. Dersom du ønsker mer pyntet pose, kan du velge å bruke kantpunch på flippen før du limer den fast.


Nå er posen klar til å pyntes. Jeg bruker en 1" PUNCH og puncher ut en liten del på øverste side av posen. (Pass på så du ikke puncher begge sidene i posen) Denne delen puncher jeg ut, så det skal bli enklere å ta ut og inn tagen som skal inni. 


Tagen kutter jeg til av hvit kartong i ca 2 1/2" x 5". Jeg pleier runde av hjørnene med HJØRNEPUNCH fra American Crafts. Jeg pynter deretter tag og pose med stempler, blomster, OSTEKLUT og POM POM BÅND

1 kommentar:

  1. Så lur måte å lage posekort.
    Takk for tutorial og inspirasjon. Et nydelig kort!!

    SvarSlett