fredag 15. april 2016

Rubjerg Knude


I dag vil jeg vise en dobbel PL-side fra en Danmarkstur for to år siden, og komme med noen små tips til hvordan jeg gjør det når jeg scrapper Project Life.

Dersom et dobbelt oppslag i albumet inneholder to uker eller to vidt forskjellige hendelser, pleier jeg ikke lage de slik at de matcher. Men dersom jeg lager doble sider som omhandler en og samme uke/tur, lager jeg alltid sidene slik at de matcher hverandre. Derfor ble det denne gangen en dobbeltside i turkise fargetoner.


Jeg pleier fremkalle bilder til PL i stedet for å skrive de ut hjemme. Det tar litt lenger tid når man redigerer bildene, men jeg kommer som regel i drivet når jeg først setter i gang, slik at jeg får tatt  unna noen måneder når jeg først fremkaller. I tillegg synes jeg det blir mye gøyere når jeg da skal sette meg og scrappe de, å ha de ferdig fremkalt. Noen ganger velger jeg å skrive titlene på sidene direkte på bildene før jeg fremkaller, noe jeg også gjorde her. Dessverre valgte datamaskinen å auto-fikse navnet når jeg skrev det, uten at jeg la merke til det, slik at det ble skrivefeil. Men det er en ting som er fint med PL, at da kan man bare dekke feilen med litt tape eller annen pynt, og så begynne på nytt oppå.


For å fikse den feilstavede tittelen, tapet jeg over med washitape, før jeg stanset ut tittelen i hvit mosegummi, og limte over. Teksten "Cool" på kortet under, er laget ved hjelp av Imagepac Stampmakerkit. Mosegummi og Imagepac Stampmakerkit forhandles gjennom Global Hobby og Kunst. 


Når man skal pynte på PL-sider, må jo naturligvis pynten være rimelig flat. Perfekt pynt er da f.eks klistremerker (både clearstickers og vanlige klistremerker), papirpynt, chipboard og wood veneer. Her har jeg pyntet med chipboard fra Wycinanka, samt wood veneer, stempler og klistremerker. De klistremerkene som ser brune ut er egentlig gullfarget. Det er også moro å grise med litt maling eller blekk på kortene for å få de mer personlige, men det har jeg ikke gjort på denne siden.


For meg er det viktig å ha mye tekst med når jeg scrapper PL. Det er selve hovedgrunnen til at jeg begynte med denne formen for scrapping, muligheten til å enkelt kunne få med mange av de små hverdagsøyeblikkene man ikke nødvendigvis scrapper i ordinært album, og å kunne få med mye tekst. Jeg bruker derfor stort sett alltid en høy andel av typiske "journalingkort", som er ment å skrive på. Ellers liker jeg godt å ha små biter av ark til å skrive på direkte oppå bildene, slik at man får litt tekst direkte relatert til bildene, slik jeg har gjort nederst til høyre.


Jeg håper jeg har kunnet komme med litt tips til PL-scrapping, og håper du har blitt inspirert :) 

Jeg leverer denne til Project Life i Norges 2-års utfordring, og Linola sitt inspirasjonsbilde
Jeg har latt meg inspirere av ordet impulsiv, da dette var både en ganske impulsiv tur til Danmark, men også en totalt impulsiv tur til Rubjerg Knude. I tillegg har jeg blitt inspirert av sola på bildet, da dette var en solfylt dag. 

5 kommentarer:

  1. Lekker side i nydelige farger. Tusen takk for at du deltar i Project life i Norge sin 2 års feiring. Klem DT-Elisabeth

    SvarSlett
  2. Fantastiskt fina sidor! Härliga färger och så många fina detaljer. Gillar att titelkortet är ett foto du dekorerat. Den idén härmar jag nog. :-) Tack för att du är med och tävlar i jubileumsutfordringen hos Project Life i Norge. / DT-Marit

    SvarSlett
  3. Jag gillar dina färger och jag gillar att du fått med så mycket text och ändå fått ett lugn i uppslaget. Det är snyggt med några få detaljer, för de framhävs fint då. Tack för att du deltar i 2-årsjubileet med Project Life i Norge! /DT-Gunilla

    SvarSlett
  4. Nydelig side i delikate farger og lekkert pyntet. Takk for at du deltar i Project Life Norge sin 2 års utfordring./DT Bente-Heidi

    SvarSlett
  5. flotte sider med herlige farger. takk for at du deltar hos PLIN. DT Graciela

    SvarSlett