onsdag 23. mars 2016

LO med mye tekst


I dag vil jeg vise litt steg for steg og tips for å lage Layouter med mye tekst. Dette er en Tutorial for Kreativ Scrapping. Jeg pleier med jevne mellomrom lage "statusrapporter" om ungene, LOer med mye tekst om hvordan de er akkurat nå, hvilke interesser de har, hva de driver med osv. Jeg har en kladdebok der jeg skriver opp notater dersom vi har gjort noe spesielt (ferier, sykehusopphold, større selskaper eller rett og slett bare små øyeblikk som jeg vil være sikker på å huske i ettertid). Her skriver jeg også opp punkter om barnet i det aktuelle tidspunktet jeg tenker å lage LOen om. Etterpå blir det "kladdeskrevet" til en tekst slik som på bildet her, før det blir finskrevet inn på LOen. Ettersom jeg da har en kladd i boka, gjør det ingenting om jeg ikke får laget LOen før en stund etterpå. 


Det første jeg gjør etterpå, er å grovplanlegge oppsettet på LOen. På denne LOen ønsket jeg å ha teksten skrevet på dataen, derfor må jeg lage et oppsett som gjør at jeg kan bruke kartong i A4-bredde. Jeg tar derfor en stripe med mønsterark på hver side, og kapper kartongen like bred som et A4-ark. Jeg limer mønsterarket på kartongen med midlertidig lim, før jeg har på sprayer og farge der jeg vil ha det. Deretter kan jeg ta av arket igjen, og kjøre det gjennom printeren. (Det er viktig å ha på sprayer før du printer på tekst, for ellers vil vannet i sprayene få blekket til å flyte utover ) 


Her har jeg tatt av mønsterarkene igjen, og dere ser hvordan jeg har beregnet teksten på pc-en. Om det ikke treffer nøyaktig slik du hadde tenkt, justerer man bare det til slutt når man fester på bilder og pynt. Men her har det truffet slik jeg ønsket. Dersom du vil være sikker på å treffe designet akkurat som du ønsker, kan du også skrive ut på et vanlig printerark først for å teste, før du printer på kartongen. 


Etter arket er printet, kan du feste mønsterarket permanent på. Bildene blir plassert så de går klar av all tekst, og det er da tid for å pynte litt ekstra. 


Slik ble LOen ferdig pyntet. Jeg har valgt å bruke to forskjellige blåtoner sammen med det hvite og trefargede, for å holde fargene litt rolige. Jeg kan virkelig anbefale å lage slike oppsummeringssider med jevne mellomrom. De LOene jeg blir mest glad i, er nettopp disse med mye tekst og info. Det samme gjelder ungene, som virkelig liker å kunne lese mye om seg selv. Disse LOene blir LOer som bare får større og større verdi etterhvert som tiden går, og små ting blir glemt!


Ettersom det er mye tekst, har jeg bygget opp to clustere med bilder og pynt i hvert hjørne. Jeg har pyntet med farge, stensil, klistremerker og stempler. Jeg håper du har blitt inspirert til å lage LO med mye tekst! Det kan virkelig anbefales :)


Produkter brukt:



1 kommentar:

  1. Så inspirerende , dette skal jeg prøve. Flott oppsett og farger , nydelig LO. Klem Synnøve

    SvarSlett