søndag 14. februar 2021

Frem fra glemselen - rubons

 

 Jeg synes det er gøy å utfordre meg selv i å bruke noen av de fine tingene som kanskje har blitt litt glemt i alt det nye jeg stadig handler. I dag var turen kommet til rubons. Ettersom rubons ofte er en ferskvare, så var jeg spent på om de fortsatt var brukendes. Men de aller aller fleste var akkurat like fine som når de ble glemt for mange år siden. Rubons er motiv du skraper over på papiret ved hjelp av en ispinne eller skrapeverktøy. 


Dersom rubonsen ser ut som denne, med noen lyse felt, tyder det på at denne er "ødelagt", fordi deler av rubonsen henger fast på beskyttelsesplasten. Men enkelte kan fint brukes likevel, slik som denne rammen på bildet. Da blir den bare litt ekstra rustikk :) 


Dersom rubonsen er litt "kranglete" å overføre, kan det lette på arbeidet å skrape mens man samtidig bøyer opp plasten etterhvert som rubonsen glipper taket. Når plasten skal taes av, er det lurt å gjøre det forsiktig og sjekke samtidig at den har sluppet alle plasser. Dersom det er felt der den ikke har sluppet, kan du da bare legge plasten ned, og skrape litt til. 


Når jeg har laget prosjektet jeg vil ha rubons på, legger jeg den der jeg vil ha den, og skraper den over. En fordel med rubons kontra stempler, er at det er mye enklere å få det fint dersom man vil ha motivet over flere lag papir. Det er også mulig å få flerfargede motiv på papirene. 
Rubons gir en veldig fin effekt på papiret, og jeg digger det at man kan få en rustikk følelse, selv om det er noe "helt nytt". 



Det første prosjektet jeg lagde med rubons, er en layout. Jag har brukt lekre ark fra Papirdesign, fra bl.a seriene Mens vi venter, og Julenatt. Jeg er over gjennomsnittet glad i treverkark, og dette arket krøp rett inn på favorittliste mi. 
Tekststripene er skrevet på skrivemaskin på et mønstret ark for å gå litt spill i stripene. 




Neste prosjekt er et kort. Her har jeg brukt ark fra StudioLight. Disse har fått på en god mengde med rubons på, for å gi litt ekstra mønster til arkene. "Happy" er stanset ut i mosgummi


Inni er kortet pyntet med mer rubons, samt et stempel fra Papirdesign. Jeg har valgt å sette noen små rubons oppå stempelet igjen, for å hente opp fargen fra utsiden av stempelet. 


Jeg har i tillegg laget en nyfødt-Layout. Denne kommer det steg for steg på i neste uke. På denne har jeg kost meg med å rote i restekassa samt plukket frem de fineste rubonsene jeg har. (Synes i alle fall jeg ;) ) 

Jeg håper du har blitt inspirert til å finne frem rubons fra lageret ditt, dersom du har liggende noen som blir glemt. Og er du en som jevnlig bruker rubons allerede, håper jeg du likevel har blitt inspirert. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar